- LETECKÝPERSONÁL
- LETOVÁSPÔSOBILOSŤ
- Aktuálne informácie
- Letová spôsobilosť lietadiel
- Register lietadiel
- Organizácie riadiace zachovanie letovej spôsobilosti
- Údržbové organizácie a kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Výrobné organizácie
- Lietajúce športové zariadenia
- Príkazy na zachovanie letovej spôsobilosti a iné použiteľné údaje o údržbe
- Hlásenie udalostí
- LETOVÁPREVÁDZKA
- LETISKÁA STAVBY
- NAVIG.SLUŽBY
- BEZP.OCHR. CL
- BEZPIL.LETECTVO
- OPATRENIA
DOPRAVNÝ ÚRAD
„Osobitná“ (Specific) kategória
„Osobitná“ (Specific) kategória s ohľadom na súvisiace riziká si pred vykonaním prevádzky vyžaduje prevádzkové povolenie Dopravného úradu. Povolenie na prevádzku v „osobitnej“ kategórii potrebuje prevádzkovateľ, ktorý plánuje vykonať let, ktorý nespĺňa niektorú z požiadaviek otvorenej kategórie.
Pred podaním žiadosti o prevádzkové povolenie v osobitnej kategórii, prevádzkovateľ vykoná posúdenie rizika a predloží ho spolu so žiadosťou vrátane primeraných opatrení na zmiernenie rizika.
Dopravný úrad vydá prevádzkové povolenie, ak sa domnieva, že prevádzkové riziká sú primerane zmiernené v súlade s článkom 12 Nariadenia (EÚ) 2019/947.
Pri podávaní žiadosti o prevádzkové povolenie, prevádzkovateľ predloží Dopravnému úradu:
Žiadosť o prevádzkové povolenie v „osobitnej” kategórii
- Kópiu poistnej zmluvy zodpovednosti za škodu spôsobenou prevádzkou UAS tretím stranám
- Prevádzkovú príručku podľa vzoru EASA pre SAIL II
- Posúdenie prevádzkového rizika podľa článku 11 (Risk analysis)
- Doklad o zaplatení správneho poplatku (poplatok sa vzťahuje na jedno posúdenie rizika)
Pomocný materiál na tvorbu dokumentácie žiadateľa nájdete v časti Dokumenty.
Osobitné postupy schvaľovania prevádzky UAS v osobitnej kategórii:
- „Riedko osídlenou oblasťou“ sa myslí oblasť kde prevádzkový priestor a rezerva na pokrytie rizika na zemi nezasahuje do obcí a miest, podľa tabúľ označujúcich obce a mestá a za hranicou zastavaného a osídleného územia.
- Pilot na diaľku v osobitnej kategórii má osvedčenie teoretických vedomostí STS.
Prevádzka v neriadenom vzdušnom priestore nad 120 m môže byť schválená len za podmienky opatrenia na zmiernenie – segregáciou vzdušného priestoru správou NOTAM. - Prevádzka UAS s využitím funkcie automatického letu s použitím dockovacej stanice sa nepovažuje za VLOS pri všeobecnom povolení (generic), kde nie je možné preukázať dĺžku a trať letu.
Pri prevádzke UAS s riadenou pozemnou oblasťou je potrebné popísať postup zriaďovania tejto oblasti, na verejnom priestranstve je potrebné mať súčinnosť, resp. povolenie (obecného/mestského úradu) na zriadenie riadenej pozemnej oblasti. Pri riadenej pozemnej oblasti na súkromnom pozemku je potrebné mať povolenie vlastníka pozemku na zriadenie riadenej pozemnej oblasti. - Ak, do oblasti miesta prevádzky (prevádzkový priestor rezerva na pokrytie rizika na zemi) zasahuje aj iná ako riedko osídlená oblasť, zamestnanec OdUTM posúdi, či možno takúto oblasť prevádzky považovať za riedko osídlenú v zmysle posúdenia počiatočného rizika na zemi podľa priložených mapových súborov lokality miesta prevádzky k žiadosti o vydanie povolenia na prevádzku UAS v osobitnej kategórii vymedzenú na presnú lokalitu/y.
- Prevádzkové povolenie sa vydáva len na presnú lokalitu/y miesta prevádzky v prípadoch, kde si to vyžaduje posúdenie bezpečnosti, a to napríklad:
– pri prevádzke UAS v osobitnej kategórii so vzdušným rizikom vyžadujúcim segregáciu (nad 120m AGL v priestore triedy G) vzdušného priestoru správou NOTAM,
– pri prevádzke UAS BVLOS,
– pri prevádzke UAS nad výšku 120 m AGL geografie letu,
– pri prevádzke UAS s riadenou pozemnou oblasťou,
– pri prevádzke v inej ako riedko osídlenej oblasti pri potrebe zmiernenia počiatočného pozemného rizika použitím opatrenia na zmiernenie rizika M1, okrem možnosti, kde sa lieta v zmysle otvorenej kategórie, za predpokladu, že daný dron takýto let môže vykonať a pri parametroch otvorenej kategórie (e.g. max. rýchlosť, vzdialenosť od nezúčastnených osôb). - Lety UAS do 120m AGL s MTOM do 250 g v prípade potreby „enhanced containment“ nemusia túto požiadavku plniť.
Dokument analýzy rizík SORA sa považuje ako samostatný dokument. Súčasťou žiadosti je aj mapový podklad (napr. kml, kmz, dwg, pre „precise“ žiadosť) znázorňujúci prevádzkový priestor (geografia letu + núdzový priestor), rezervu na pokrytie rizika na zemi a priľahlú oblasť plánovanej prevádzky s určením hraníc každého priestoru.
Na jednu analýzu SORA (jeden typ prevádzky) sa vzťahuje jedno prevádzkové povolenie.
Pre výpočet prevádzkového priestoru a rezervy na pokrytie rizika na zemi, Vám Dopravný úrad na požiadanie poskytne pomôcku na automatický výpočet.
Posúdenie prevádzkového rizika vykoná žiadateľ podľa článku 11 Nariadenia (EÚ) 2019/947. Toto posúdenie sa vykoná v súlade s metodikou SORA. Žiadateľ môže predložiť aj vopred vypracovanú analýzu rizík PDRA podľa AMC/GM k článku 11 Nariadenia (EÚ) 2019/947 v prípade, že spĺňa náležitosti danej prevádzky. K PDRA analýze je potrebné vypracovať príslušnú dokumentáciu.
Poistenie v osobitnej kategórii prevádzky:
Ak ide o osobitnú kategóriu prevádzky a osvedčenú kategóriu prevádzky, predmetom poistnej zmluvy je poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou jedného UAS. Výška poistného krytia zodpovednosti za škodu spôsobenou prevádzkou UAS musí byť najmenej vo výške poistného krytia ustanovenej pre kategóriu lietadiel s maximálnou vzletovou hmotnosťou menšou ako 500 kg v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004.
Lehota vybavenia žiadosti
V ostatných prípadoch, ak osobitný zákon neustanovuje inak, je správny orgán povinný rozhodnúť vo veci do 30dní od začatia konania; vo zvlášť zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do 60 dní; ak nemožno vzhľadom na povahu veci rozhodnúť ani v tejto lehote, môže ju primerane predĺžiť odvolací orgán (orgán príslušný rozhodnúť o rozklade). Ak správny orgán nemôže rozhodnúť do 30, prípadne do 60 dní, je povinný o tom účastníka konania s uvedením dôvodov upovedomiť.