- LETECKÝPERSONÁL
- LETOVÁSPÔSOBILOSŤ
- Dôležité upozornenia
- Aktuálne informácie
- Letová spôsobilosť lietadiel
- Register lietadiel
- Organizácie riadiace zachovanie letovej spôsobilosti
- Údržbové organizácie a kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Výrobné organizácie
- Lietajúce športové zariadenia
- Príkazy na zachovanie letovej spôsobilosti a iné použiteľné údaje o údržbe
- Hlásenie udalostí
- LETOVÁPREVÁDZKA
- LETISKÁA STAVBY
- NAVIG.SLUŽBY
- BEZP.OCHR. CL
- BEZPIL.LETECTVO
- OPATRENIA
DOPRAVNÝ ÚRAD
- Aktuálne informácie
- Piloti
- Získanie preukazu spôsobilosti pilotov na základe skúseností získaných počas vojenskej služby
- Žiadosti
- Protokoly
- Teoretické skúšky
- Predpisy
- Jazyková spôsobilosť
- Transfer / Change of competent authority
- Správne poplatky/ Administrative Fees
- Uznávanie pilotných preukazov z tretích krajin/ Acceptance of pilot licences from third countries
- Technici údržby lietadiel
- Riadiaci letovej prevádzky
- Palubní sprievodcovia
- Ostatný personál (Palubní inžinieri, Dispečeri leteckej prevádzky, Leteckí navigátori)
- Examinátori
- Výcvikové organizácie
- Zdravotná spôsobilosť
- Časté otázky a odpovede / FAQ
Získanie preukazu spôsobilosti pilotov na základe skúseností získaných počas vojenskej služby
Získanie preukazu spôsobilosti pilotov pre žiadateľov, ktorí majú skúsenosti získané počas vojenskej služby
Držitelia preukazu spôsobilosti (ďalej iba PS) vojenskej leteckej posádky, ktorí vykonávali vojenskú službu v Slovenskej republike, môžu požiadať Dopravný úrad (ďalej iba DÚ) o vydanie PS podľa:
- časti FCL (pre lietadlá certifikované EASA) alebo
- podľa predpisu L1 (pre lietadlá mimo prostredia EASA, napr. Mi 8, národný PS).
Žiadateľ musí úspešne:
– absolvovať teoretický a letový výcvik vo výcvikovej organizácii (ATO, DTO);
– vykonať skúšky z teoretických vedomostí a praktickej skúšky a
– splniť ďalšie požiadavky, napr. podľa písomnú žiadosť, uhradiť správny poplatok a pod.
Žiadateľovi môže byť udelený zápočet. V súlade s článkom 10 nariadenia 1178/2011 sa proces udeľovania zápočtu môže začať až po tom, čo žiadateľ ukončil svoju službu v ozbrojených silách.
Požiadavky na získanie PS a zápočty za PS pilota získané počas vojenskej služby vychádzajú zo správy o zápočte (tzv. Military Report), ktorú spracoval Dopravný úrad v spolupráci s Ministerstvom obrany SR po porade s EASA v súlade s článkom 10 nariadenia (EÚ) č. 1178/2011.
Získať tzv, civilný PS na základe skúseností získaných počas vojenskej služby, je možné iba jedenkrát.
Žiadosť podáva držiteľ preukazu spôsobilosti vojenskej leteckej posádky príslušnému orgánu členského štátu, v ktorom vykonával vojenskú službu.
Žiadateľ o vydanie preukazu spôsobilosti na Dopravný úrad doručí:
- žiadosť o vydanie PS (F081-B),
Žiadosť F081 - žiadosť formou listu o udelenie kreditu za skúsenosti a vydanie preukazu spôsobilosti
- potvrdenie o vykonaní výcviku v schválenej ATO,
- kópiu osvedčenia zdravotnej spôsobilosti, ktoré vydal AME/AeMC schválený DÚ,
- potvrdenie o vykonaní teoretických skúšok,
- potvrdenie o absolvovaní výcviku MCC – ak bol absolvovaný,
- protokol z praktického preskúšania (skill test) v súlade s nariadením EÚ 1178/2011 alebo pre vydanie národného PS v súlade s predpisom JAR-FCL 1/JAR-FCL 2,
- dokument potvrdzujúci ukončenie vojenskej služby,
- zápisník letov potvrdený poverenou osobou Ozbrojených síl SR.
Čas letu získaný počas vo vojenskej služby musí byť:
- potvrdený zodpovednou osobou Ozbrojených síl SRa následne
- skontrolované a potvrdený letovým inšpektorom DÚ.
Do úvahy sa môžu brať iba skúsenosti získané pred podaním žiadosti na DÚ.
- doklad (certifikát, osvedčenie) preukazujúci splnenie požiadaviek na zápis jazykovej doložky do preukazu spôsobilosti podľa požiadaviek ICAO.
- Pre slovenský jazyk je potrebné doložiť vysvedčenie zo strednej školy, napr. maturitné vysvedčenie, kde je uvedená skúška zo slovenského jazyka;
- Pre anglický jazyk je potrebné doložiť certifikát o úspešnom absolvovaní ICAO overenia jazykových vedomostí min. úrovne 4.
- ďalšie dokumenty relevantné pre požadovaný preukaz spôsobilosti a kvalifikácie (napríklad osvedčenia o teoretických vedomostiach, osvedčenia o type, osvedčenia o kurze MCC a pod.);
- uhradiť správny poplatok v zmysle zákona o správnych poplatkoch. Platobný predpis vystaví DÚ na základe žiadosti.
Žiadateľ musí splniť všetky požiadavky predpisov pre príslušný preukaz spôsobilosti, kategóriu lietadla alebo kvalifikáciu podľa platného predpisu.
Dopravný úrad začne proces udeľovania zápočtu a vydávania preukazu spôsobilosti po doručení všetkých požadovaných dokumentov. Dopravný úrad v súlade so svojimi postupmi overí všetky dokumenty a skontroluje, či boli splnené všetky požiadavky predpisov a tejto správy o zápočte. Ak budú splnené všetky požiadavky, Dopravný úrad vydá preukaz spôsobilosti.
Pri vydávaní PS podľa predpisu L1 a pri udeľovaní zápočtu za skúsenosti získané počas vojenskej služby sa postupuje analogicky ako pri vydaní PS v súlade s časťou FCL.
Vzhľadom na náročnosť procesu môže vybavenie žiadosti trvať viac ako 30 dní.
V poznámke v PS bude uvedené „Vydaný na základe vojenského preukazu spôsobilosti č.: xxxxx“.
VÝCVIKOVÝ KURZ, SKÚŠKY, UDEĽOVANIE ZÁPOČTOV
Za vedomosti, prax a zručnosti získané počas vojenskej služby sa žiadateľovi udelí zápočet v súlade s prvkami správy o zápočte, ktorú vypracoval DÚ v súlade s požiadavkami nariadenia (EÚ) č. 1178/2011, článok 10 a v spolupráci s Ozbrojenými silami SR.
Zápočet môže byť udelený iba vtedy, ak posledná letecká prax žiadateľa nie je staršia ako 3 roky a od absolvovania teoretických vedomostných skúšok neuplynula prestávka dlhšia ako 3 roky.
Teoretický výcvik
Požiadavky na teoretický výcvik môžu byť znížené na základe uváženia ATO (Approved Training Organisation), ktorá vydá osvedčenie o úspešnom absolvovaní teoretického výcviku.
Skúška teoretických vedomostí
Žiadateľ musí úspešne absolvovať na Dopravnom úrade skúšky z teoretických vedomostí vyžadované pre typ preukazu spôsobilosti podľa požiadaviek nariadenia EÚ 1178/2011.
Pri žiadosti o preukaz spôsobilosti Part-FCL bude od žiadateľa vyžadované, aby úspešne absolvoval skúšky z teoretických vedomostí v súlade s predpismi.
Zápočet pre skúšku teoretických vedomostí
Žiadateľovi môže byť udelený zápočet (kredit) za nasledovných podmienok:
Pokiaľ žiadateľ vykonal teoretické skúšky na Dopravnom úrade v súlade s predpisom JAR-FCL 1/JAR-FCL 2 pred 08.04.2013, je potrebné úspešne absolvovať len rozdielové skúšky z predmetov:
- letecké právne predpisy a
- prevádzkové postupy.
Pokiaľ žiadateľ vykonal teoretické skúšky na Dopravnom úrade v súlade s predpismi ICAO pred 08.04.2013, je potrebné úspešne absolvovať len rozdielové skúšky z predmetov:
- letecké právne predpisy,
- prevádzkové postupy,
- ľudská výkonnosť,
- plánovanie letu a
- letové charakteristiky.
Kredit môže byť udelený iba v prípade, ak má žiadateľ letové skúsenosti nie staršie ako tri roky a pokiaľ letové skúsenosti neboli prerušené na viac ako tri roky od vykonania teoretických skúšok.
Vždy, keď sa hovorí o skúškach podľa ICAO alebo JAR-FCL 1/JAR-FCL 2, myslia sa tým teoretické skúšky alebo praktické preskúšanie vykonané Dopravným úradom, resp. Leteckým úradom SR.
Letový výcvik a zápočet
Požiadavky predpisov týkajúce sa praktického výcviku pre príslušný preukaz spôsobilosti, kategóriu lietadla alebo kvalifikáciu môžu byť znížené na základe rozhodnutia ATO. ATO vydá osvedčenie o absolvovaní tohto kurzu. Toto sa nevzťahuje na výcvik na novú triednu a/alebo typovú kvalifikačnú kategóriu.
Požiadavky na letové skúsenosti a zápočet
Letové hodiny môžu byť v plnej miere započítané do požiadaviek predpisov pre príslušný preukaz spôsobilosti alebo kategóriu lietadla s nasledujúcimi výnimkami:
- neudeľuje sa zápočet za hodiny vojenskej prístrojovej kvalifikácie (Military Instrument Rating);
- hodiny na viacpilotných lietadlách nalietané bez absolvovania kurzu MCC sa nezapočítavajú (týka sa držiteľov MPL I a MPL II);
- inštruktorské hodiny môžu byť započítané len pre požiadavky FCL.910.FI c);
- zápočet za hodiny nalietaných na lietadlách mimo EASA (napr. MI-8, Mi-17) je obmedzený nasledovne:
- piloti s menej ako 500 nalietanými hodinami na lietadlách mimo EASA môžu na základe rozhodnutia ATO požiadať o zníženie požadovaných hodín letového výcviku, počtu lekcií a špecifických hodín letového výcviku. Toto sa nevzťahuje na výcvik na nový typ lietadla.
- piloti s viac ako 500 nalietanými hodinami na lietadlách mimo EASA môžu byť na základe rozhodnutia ATO oslobodení od absolvovania požadovaného letového výcviku, počtu lekcií a špecifických hodín letového výcviku. Toto sa nevzťahuje na výcvik na nový typ lietadla.
Čas letu získaný počas vo vojenskej služby musí byť:
- potvrdený zodpovednou osobou Ozbrojených síl SRa následne
- skontrolované a potvrdený letovým inšpektorom DÚ.
MCC výcvik
Žiadatelia, ktorí pred 8. 4. 2013 neabsolvovali kurz MCC v súlade s JAR-FCL1/JAR-FCL 2 a žiadajú o preukaz spôsobilosti pre viacpilotné lietadlo, musia absolvovať celý kurz v súlade s predpismi pred konverziou preukazu spôsobilosti.
Praktická skúška (skill test)
Žiadatelia o preukaz spôsobilosti musia absolvovať príslušnú praktickú skúšku v súlade s platnými predpismi.
Jazyková spôsobilosť – požiadavky
V zmysle požiadaviek Annex 1 k Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve (predpis L1), nariadenia (EÚ) č. 1178/2011 a nariadenia (EÚ) č. 2015/340 musia piloti letúnov, vzducholodí, vrtuľníkov, lietadiel so zdvihovými motormi, piloti konvertoplánov, leteckí navigátori a riadiaci letovej prevádzky preukázať schopnosť rozprávať a rozumieť jazyku, ktorý sa používa v rádiotelefónnej komunikácii v SR – slovenský jazyk a/alebo anglický jazyk. Požaduje sa preukázanie jazykovej spôsobilosti úrovne 4, 5 alebo 6.
Overovanie a preskúšanie jazykovej spôsobilosti vykonáva oprávnená organizácia hodnotiaca jazykovú spôsobilosť (TSP) – inštitúcia (LAB) oprávnená na tento účel DÚ alebo príslušným orgánom. LAB po úspešne absolvovanom preskúšaní vydá osvedčenie, v ktorom uvedie dosiahnutú úroveň jazykovej spôsobilosti. Zoznam schválených organizácií je zverejnený na internetovej stránke DÚ – TU: Schválené výcvikové organizácie
Kredit pre žiadateľov o doložku zo slovenského jazyka
Doložka jazykovej spôsobilosti úrovne 6 bude priznaná žiadateľovi, ktorý vykonal príslušný výcvik v ATO/DTO v slovenskom jazyku a preukáže sa vysvedčením zo slovenského jazyka (posledné 2 ročníky základnej školy, zo strednej školy, maturitným vysvedčením zo štúdia v slovenskom jazyku alebo výučným listom zo štúdia v slovenskom jazyku), osvedčením (diplomom) o ukončení vysokoškolského štúdia v slovenskom jazyku.
Pre prístrojovú kvalifikáciu (IR) je potrebné preukázať schopnosť používať anglický jazyk pri plnení rôznych úloh (čítanie technických manuálov, predletová príprava, rádiokomunikácia). Túto požiadavku možno splniť absolvovaním IR alebo ATPL kurzu v anglickom jazyku, absolvovaním teoretických vedomostných skúšok IR alebo ATPL v angličtine, alebo absolvovaním špecifickej skúšky organizovanej OS SR (Úrad vojenského letectva) alebo Dopravným úradom.
