- LETECKÝPERSONÁL
- LETOVÁSPÔSOBILOSŤ
- Aktuálne informácie
- Letová spôsobilosť lietadiel
- Register lietadiel
- Organizácie riadiace zachovanie letovej spôsobilosti
- Údržbové organizácie a kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Kombinované organizácie pre letovú spôsobilosť
- Výrobné organizácie
- Lietajúce športové zariadenia
- Príkazy na zachovanie letovej spôsobilosti a iné použiteľné údaje o údržbe
- Hlásenie udalostí
- LETOVÁPREVÁDZKA
- LETISKÁA STAVBY
- NAVIG.SLUŽBY
- BEZP.OCHR. CL
- BEZPIL.LETECTVO
- OPATRENIA
DOPRAVNÝ ÚRAD
Frekvenčný manažment
Dňa 16. Novembra 2012 bolo vydané Nariadenie Európskej Komisie č.1079/2012 o používaní 8,33 kHz kanálového rastra v civilnom leteckom rádiovom pásme 117,975 -137 MHz VHF (Very High Frequency) pri letoch pod hladinou FL195.
dátum | znenie nariadenia |
---|---|
17. november 2013 | Výrobcovia rádií, ktoré majú byť prevádzkované v pásme VHF alebo ich oprávnení zástupcovia so sídlom v Únii zabezpečia, aby od 17. novembra 2013 mali všetky rádiá uvedené na trh možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz. |
Poskytovatelia leteckých navigačných služieb, prevádzkovatelia a iní užívatelia alebo vlastníci rádií zabezpečia, aby akékoľvek rádiové vybavenie uvedené do prevádzky od 17. novembra 2013 malo možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz. | |
Členské štáty zabezpečia, aby lietadlá, ktorým bolo samostatné osvedčenie o letovej spôsobilosti alebo samostatné povolenie na let prvýkrát v Únii vydané 17. novembra 2013 alebo po tomto dni a na ktoré sa vzťahuje požiadavka na rádiové vybavenie, boli vybavené rádiom s možnosťou kanálového rozstupu 8,33 kHz. | |
Poskytovatelia leteckých navigačných služieb, prevádzkovatelia a iní užívatelia alebo vlastníci rádií zabezpečia, aby ich rádiá od 17. novembra 2013 mali možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz, kedykoľvek prejdú modernizáciou. | |
1. január 2014 | Od 1. januára 2014 prevádzkovateľ nesmie prevádzkovať lietadlo, ktoré letí podľa pravidiel pre let podľa prístrojov v triede vzdušného priestoru A, B alebo C členských štátov uvedených na zozname v prílohe I, ak rádiové vybavenie lietadla nemá možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz. |
Členské štáty zabezpečia, aby nové štátne lietadlá uvádzané do prevádzky od 1. januára 2014 boli vybavené rádiom s možnosťou kanálového rozstupu 8,33 kHz. | |
Členské štáty zabezpečia, aby od 1. januára 2014 nové rádiové vybavenie malo možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz vždy, keď rádiové vybavenie nainštalované na palube štátneho lietadla prejde modernizáciou. | |
31. december 2017 | Členské štáty zabezpečia, aby najneskôr do 31. decembra 2017 mali všetky rádiá možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz s výnimkou pozemných rádií prevádzkovaných poskytovateľmi leteckých navigačných služieb. |
1. január 2018 | Od 1. januára 2018 nesmie prevádzkovateľ prevádzkovať lietadlo vo vzdušnom priestore, v ktorom sa vyžaduje vybavenie rádiom, ak rádiové vybavenie lietadla nemá možnosť kanálového rozstupu 8,33 kHz. |
31. december 2018 | Členské štáty zabezpečia, aby najneskôr do 31. decembra 2018 boli všetky pridelenia frekvencií prevedené na kanálový rozstup 8,33 kHz |
Rádiové zariadenie
Špecifikácia ED-23B Európskej organizácie pre zariadenia civilného letectva (Eurocae) by sa mala považovať za dostatočný prostriedok preukazovania súladu, pokiaľ ide o spôsobilosť palubného vybavenia.
Palubné vybavenie, ktoré je v súlade so špecifikáciou ED- 23C Eurocae, poskytuje zlepšené komunikačné vlastnosti. Malo by sa preto uprednostniť pred špecifikáciou ED- 23B, kedykoľvek je to možné.
Doterajšia história:
- 1950s – úprava kanálového rozstupu z 200kHz na 100kHz
- 1960s – úprava kanálového rozstupu z 100kHz na 50kHz
- 1974 – úprava kanálového rozstupu z 50kHz na 25kHz
- 1979 – rozšírenie pásma od 117,975 do 137MHz (predtým do 136MHz)
- 1994 – ICAO navrhlo prechod od 25kHz kroku ladenia na 8,33kHz v letovej hladine nad FL245 v EU regióne s účinnosťou od 7.10.1999
- 1999 – 7 krajín ICAO EU zaviedlo 8,33kHz, 19 krajín požiadalo o výnimku
- 2002 – všetky krajiny EU, bez výnimky, nad FL245, s účinnosťou od 31.10.2002 – AIC 1/02
- 2007 – EUROCONTROL Permanent Commission Recommendation 05/06, nad FL195, s účinnosťou od 15. marca – AIC A/03
- 2012 – rozhodnutie o zavedení kanálového rastra 8,33 kHz v leteckom priestore pod hladinou FL195 – AIC C 4/15
*plné znenie jednotlivých článkov záujemca nájde v nariadení (EU) č.1079/2012
Registrované frekvencie po 26.4.2018
Správny poplatok za pridelenie kódu moduS alebo kódu UIN je v Prílohe Zákona č.145/1995 Z.z., v časti VI. Doprava, v položke č.91, v aktuálnom znení. Bližšie informácie o správnom poplatku nájdete na tejto stránke
Žiadosti podávajte zvlášť (pre ModS a UIN), poplatky uhraďte tiež zvlášť.